Czym jest pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne to nic innego jak proces popularyzowania danej strony internetowej w wyszukiwarkach. Od standardowego pozycjonowania różni się tym, że uwzględnia się internautów z konkretnej miejscowości. Celem pozycjonowania lokalnego jest umieszczenie witryny jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, używając fraz związanych bezpośrednio z określoną lokalizacją, takich jak: województwo, nazwa miasta, dzielnicy, obszaru. Wpisując w wyszukiwarkę internetową frazę „kwiaciarnia”, uzyskamy różne wyniki wyszukiwania, w zależności od tego, w jakim mieście w danym momencie się znajdujemy. Z badań wynika, że: 97% konsumentów szuka przede wszystkich firm i usług lokalnych, a więc takich, które są łatwo dostępne i znajdują się niedaleko. Nie jest to bez znaczenia dla firm posiadających własną stronę internetową, ponieważ dobrze wypozycjonowana witryna, przyciąga klientów, dla których miejscowa firma, jest łatwiejsza do odnalezienia. Dzięki temu lokalni przedsiębiorcy są atrakcyjniejsi od odległych firm. Aż 88% użytkowników smartfonów i 84% użytkowników tabletów korzysta z wyszukiwarek internetowych, używając fraz związanych z lokalnymi biznesami. Co ważne, 56% badanych podczas podróży szukało w sieci lokalnych usług. Osoby napływowe, kierowcy i turyści w wyborze konkretnej usługi kierują się przede wszystkim wynikiem wyszukiwania wskazującym na lokalne firmy i usługi.

Google Maps i miejsca dla firm

Pozycjonowanie lokalne nie różni się zbytnio od tradycyjnego. Nadal ważne są takie czynniki jak: dobrej jakości treść, systematyczność w dodawaniu nowych informacji oraz odpowiednia optymalizacja strony, wraz z linkami do niej prowadzącymi. Do istotnych aspektów pozycjonowania lokalnego zalicza się takie elementy jak:

  • utworzenie strony w Google Moja Firma - usługa ta daje możliwość tworzenia stron będących wizytówkami lokalnie działających firm. Przy odpowiednim wykorzystaniu tego narzędzia, zwiększa się szanse na to, że firma zostanie wyszukana poprzez użycie lokalnych słów kluczowych (np. salon tatuażu Wrocław). Wizytówka utworzona w Google Moja Firma umożliwia wystawianie opinii, których ilość oraz jakość decyduje o pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
  • linki z lokalnych stron - warto się postarać, by informacje na temat firmy znajdowały się na stronach o charakterze lokalnym np.: strona lokalnej gazety, oficjalny serwis miasta, lokalny katalog firm, witryny turystyczne.
  • zgodność danych identyfikujących firmę - nierzadko zdarza się, że firma zmienia adres lub telefon kontaktowy, a czasami rozszerza zakres działalności o dodatkowe usługi. Niezgodność tych danych umieszczoną w różnych katalogach firmowych i innych stronach internetowych może spowodować, że algorytm wyszukiwania uzna naszą firmę na niewiarygodną (ze względu na rozbieżność tych danych). Dlatego ważne jest, żeby wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do edycji podstawowych informacji na temat firmy (katalogi firm, strony branżowe, ogłoszenia itp.) zadbać o aktualne i jednolite dane identyfikujące.

Pozycjonowanie wizytówek firm na mapach Google

Zalety pozycjonowania lokalnego:

Jedną z najważniejszych zalet jest to, że w wielu przypadkach wypromowanie wizytówki, pozwala pojawić się w wynikach wyszukiwania taniej i szybciej niż poprzez pozycjonowanie w normalnych wynikach wyszukiwania

A ponadto:
  • zwiększenie liczby klientów lokalnych,
  • zwiększenie sprzedaży towarów i usług (zarówno jeżeli chodzi o sprzedaż przez internet, jak i sprzedaż na miejscu w sklepie stacjonarnym),
  • budowanie przewagi nad lokalną konkurencją,
  • popularyzacja wizerunku jako firmy lokalnej, zajmującej się konkretną działalnością,
  • możliwość konkurowania nawet z dużymi firmami.